Ak chceme, aby náš produkt, či službu ľudia kupovali, najprv musia o nej vedieť. Prostredníctvom marketingu sa daný produkt, či služba dostane do povedomia, vytvára sa brand, zvýši sa dopyt, podnik začne prosperovať a rásť na svojich ziskoch.
Čo znamená pojem marketing?
Marketing je proces, ktorý zahŕňa rôzne aktivity a stratégie navrhované na identifikáciu, vytvorenie, komunikáciu a predstavenie hodnoty produktov alebo služieb zákazníkom s cieľom dosiahnuť úspech. Tento proces zahŕňa rôzne prvky a činnosti, ktoré spolupracujú na zabezpečení toho, aby produkt alebo služba bola viditeľná, atraktívna a dostupná pre zákazníkov.
Základné prvky marketingu
Marketing bude fungovať iba vtedy, ak bude dodržiavať nasledujúce pravidlá:
- Poznanie zákazníka – marketing začína porozumením potrieb, preferencií a správania zákazníkov. To zahŕňa výskum trhu a analýzu cieľovej skupiny.
- Výrobok alebo služba – vytvorenie produktu alebo služby, ktoré spĺňajú potreby zákazníkov a ponúkajú hodnotu.
- Cena – stanovenie správnej ceny, ktorá zohľadňuje náklady na výrobu a je konkurencieschopná na trhu.
- Distribúcia (miesto) – rozvoz produktov alebo služieb zákazníkom prostredníctvom vhodných distribučných kanálov.
- Reklama – komunikácia s cieľovými zákazníkmi, aby sa upozornilo na produkt alebo službu. To môže zahŕňať reklamu, PR, propagáciu a iné marketingové aktivity.
5 účinných nástrojov marketingu
- Marketing na sociálnych sieťach – zameriava sa na využitie sociálnych médií na propagáciu produktov, značiek, služieb alebo obsahu. Cieľom marketingu na sociálnych sieťach je budovať a udržiavať vzťahy so zákazníkmi, zvyšovať povedomie o značke, generovať predaj a zapojiť cieľovú skupinu prostredníctvom rôznych sociálnych platforiem ako je Facebook, Instagram, LinkedIn. Obsah je kľúčovým prvkom marketingu na sociálnych sieťach. Značky vytvárajú a zdieľajú rôzne druhy obsahu, ako sú články, obrázky, videá, infografiky a živé vysielania, aby zaujali a zapojili svojich fanúšikov.
Marketing na sociálnych sieťach umožňuje značkám presne zacieliť a segmentovať svoju cieľovú skupinu na základe demografických údajov, záujmov a správania používateľov. Spoločnosti sú aktívne zapojené do komunikácie so svojimi fanúšikmi a sledujú spätnú väzbu od používateľov. To pomáha zlepšiť zážitok zákazníka a budovať pozitívny vzťah so zákazníkmi.
- Newsletter – komunikácia cez e-mail medzi predávajúcim a potencionálnym zákazníkom na najvyššej úrovni. Ide o tzv. direct marketing, ktorý je priamo zameraný na zákazníkov, ktorí vám dali svoju e-mailovú adresu a váš produkt alebo služba ho zaujíma. Newsletter marketing je postup, pri ktorom spoločnosti posielajú informačný obsah a obsah zameraný na produkty prostredníctvom e-mailového listu na zoznam odberateľov, ktorý zahŕňa potenciálnych a existujúcich zákazníkov. Online podniky využívajú informačné bulletiny, aby udržali svoju značku v popredí pozornosti spotrebiteľov, čím vytvárajú autoritu v priestore a upozorňujú čitateľov na produkty, ktoré by ich mohli zaujímať.
- Blogovanie – je obsahová marketingová stratégia. Marketingová stratégia využíva blogy na priame a individuálne oslovovanie potenciálnych zákazníkov, čím dosahuje lojalitu zákazníkov k vlastnej značke. Tento typ marketingu využíva metódy virálneho marketingu, pri ktorých sa na základe blogu buduje záujmová skupina. Čitatelia môžu komunikovať s výrobcami obsahu, ktorý je vo všeobecnosti informatívny a zábavný, čím sa zvyšuje lojalita k značke a potenciál identifikácie konkrétnych produktov alebo služieb. Blogeri napríklad pracujú v mene konkrétnych spoločností, aby propagovali ich produkty a demonštrovali ich použitie.
- Google reklama (Google Ads) – táto forma marketingu umožňuje firmám vytvárať a zobrazovať reklamy na rôznych miestach na internete. Rozdeľujeme ju do niekoľkých kategórií podľa toho, kde a potenciálnym zákazníkom zobrazuje. Jej výhodou je, že takmer všetky kanály sú prepojené a inzerovanie v jednej časti môže mať presah aj do iných kanálov.
Formy Google reklamy:
- Search ads: ide o formu reklamy, ktorá je čisto textová a zobrazuje sa vo výsledkoch vyhľadávania pomocou kľúčových slov. Ide teda o odkazy na stránky, napríklad e-shopy, ktoré sa zobrazia, keď do vyhľadávača zadá potenciálny zákazník kľúčové slová toho, čo potrebuje. Teda vďaka správne zvoleným kľúčovým slovám sa vaša reklama zobrazuje relevantným zákazníkom. Search Ads sú väčšinou úspešnejšie v počte kliknutí ako napríklad bannery na webových stránkach, pretože sa zobrazujú ľuďom, ktorí aktívne hľadajú nejaký produkt alebo riešenie svojho problému.
- Display ads – Bannerová reklama na weboch: je to vizuálna reklama, ktorá sa dá umiestniť na rôznych weboch a prilákať tak nových zákazníkov na stránku klienta. Pri jej vytváraní sa snažíme zacieliť na konkrétne typy ľudí, ktorí by mohli mať záujem o vaše podnikanie.
- Video ads – Video reklama na YouTube: video reklama sa zobrazuje vo videách na YouTube. Nakoľko až 63% všetkých používateľov internetu pravidelne sleduje YouTube, je to skvelá príležitosť ako osloviť ľudí vo voľnom čase, keď sa venujú činnosti, ktorá v nich vyvoláva pozitívne emócie. Reklamy na YouTube môžu mať tieto podoby: nepreskočiteľná reklama, preskočiteľná reklama, mikrospot reklama a out-stream reklama.
- Shopping ads – Nákupné kampane: ide o ponuku produktov zákazníkom práve keď nakupujú. Zobrazí im obrázok spolu s názvom, cenou, názvom obchodu a prípadne aj s recenziami zákazníkov, ktorí ho už kúpili.
- Odporúčania zákazníkov – vytvorením benefitov pre zákazníkov získame pre nich motiváciu odporučiť nás ďalším potenciálnym zákazníkom. Referencie vyjadrujúce spokojnosť zákazníkov prilákajú ďalších zákazníkov a zvyšujú dobré meno vašej spoločnosti. Dôležité je poskytnúť im za to protihodnotu, napríklad vo forme zľavového kupónu.
Dôležitosť marketingu pri podnikaní
Marketing zvyšuje povedomie o produkte alebo službe. Umožňuje vám informovať potenciálnych zákazníkov o vašich produktoch alebo službách a zvýšiť ich povedomie o tom, čo ponúkate. Efektívny marketing môže vytvárať dopyt medzi zákazníkmi, čím stimuluje predaj a rast vášho podniku. Marketingové aktivity, ako sú newslettery, sociálne médiá a osobné stretnutia, umožňujú podnikom budovať a udržiavať dlhodobé vzťahy so zákazníkmi. V dnešnom konkurenčnom podnikateľskom prostredí je marketing nevyhnutný na to, aby ste mohli súťažiť s inými podnikmi a získavať si svoj podiel na trhu. Správne zameraný marketing môže zvýšiť predaje, ziskovosť a celkový rast vášho podniku.
Marketing je potrebný pre úspešný rast a udržateľnosť podnikov, pretože pomáha spoločnostiam budovať povedomie o svojich produktoch a službách, získavať a udržiavať zákazníkov a zvyšovať tržby.